BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, August 4, 2009

bercamping di sg congkak

salam..
sudah sekian lama daku tidak menulis blog ini.. inilah masalah saya, lambat sikit bab2 nak mengupdate blog atau menulis.. tapi after pulang dari camping (yang sepatutnya dua hari tapi saya terpaksa pergi untuk sehari saja sebab camping tu hari ahad n isnin, hari isnin ada kelas so saya just pergi camping tu untuk hari ahad saja), saya terasa seperti nak berkongsi pengalaman saya yang hanya sekejap saja di camping tu tapi pengalaman yang ditimba cukup bermakna.. insyaAllah..

Bertolak ke sana dalam pukui 7.30 pagi diambil oleh kaktini dengan keretanya..haa sebelum tu, tempat camping tu dekat sungai congkak, selangor..nama tapak kem kat situ kem mutiara hati.. perjalanan kami rasa macam sekejap saja, tapi nak dekat sampai dah boleh pulak saya terlelap(saya duduk sebelah kaktini yang tengah drive..kadang2 rasa bersalah jugak kat dia sebab asyik dok tidoq..huhu sorry kaktini).. dalam keta tu ada saya, ziha dan beberapa adik2 dari intec.. kereta kaktini convoy dengan kereta kakintan yang bawak adik2 intec.. dalam keta sempat lagi berkenalan dengan adik2 intec yang baru kami kenal..dorang ni ada yang nak fly ke india, us, dok sini pun ada.. insyaAllah:)

Sampai2 kat sungai congkak tu orang2 lain yakni student2 dari kmb(kolej mara banting,ukm,etc) dok tengah menunggu kami yang baru sampai ni.. sambil2 tu depa dok hafal hadis 35 dan sepotong ayat quran as our task la nanti.. (erm first time jugak la saya bercamping sambil menghafal hadis Rasulullah=)) saya ada la tanya kat kakazwa "nak kena buat apa ni?" Dia pun cakap la ari ni juz aktiviti outdoor saja.. erm saya pun rasa teruja la jugak sebab saya pun sebenarnya agak berminat dengan aktiviti-aktiviti lasak ni (jangan tak percaya..eheh) first aktiviti yang kitorang buat adalah jungle trekking.. saya suka~~ ehehe hutan kan sempit jugakkan so kitorang kena jalan sorang demi sorang la mendaki bukit dan meredah hutan belantara yang penuh dengan pokok2 yang bermacam2 jenis..masyaAllah..cantek bangat permandangan dia.. ya la.. selama ni duduk kat sunway ni keja dok nampak bangunan saja, kat hutan ni la baru dapat bernafas dengan tenangnya walaupun ada la penat sket kan mendaki bukit tu.. eheh sepanjang perjalanan kami dalam hutan tu, saya dapat tgk banyak pokok2 macam2 jenis..pastu ada satu part ni ada pokok buluh macam membentuk gerbang..masyaAllah cantik gler..tapi sayang saya tak bawak kamera waktu tu (macam la ada kamera..eheh kamera handphone saja ada tapi tak bawak waktu mendaki=D) so terpaksalah saya save gambar pokok2 buluh yang cantik tu dalam kepala saya saja (mintak maaf la saya tak dapat nak share gambar yang cantik tu dengan para pembaca sbb kepala saya takdak sistem bluetooth atau infrared) eheh sepanjang perjalanan kami dalam hutan tu adalah beberapa perkara yang berlaku seperti ada orang tercabut kasut, kadang2 tu orang belakang tertinggal di belakang( dah duduk belakang kan) eheh sebabnya nak perbetul tali kasut dan sebagainya.. bila orang belakang tertinggal dibelakang, makanya orang depan pun disuruh berhenti sekejap.. apa yang penting?kerjasama.. ada jugakla beberapa orang yang dok tanya kat kakak2 tu "kak bila kita nak sampai ni?" soklan yang biasa la kan.. tapi saya memang cukup rasa best bila time kami kena redah sungai.. waduh2.. rasa macam penat mendaki hutan tu ringan sikit after kena air sungai yang sejuk tu..masyaAllah betapa indahnya ciptaan Allah ni..

daki punya daki akhirnya sampaila tempat destinasi kami yakni ayaq terjun yang fuhh canteknya masyaAllah! tapi kami tak mandi pun la sebab ada aktiviti len plak after tu.. tapi kat ayaq terjun tu kami duduk2 bersantai dulu kat ctu sambil kakak yang conduct kami suruh sapa2 antara kami komen apa yang kami dapat sepanjang pendakian bukit tadi.. saya cukup kagum la dengan komen sahabat2 dari institusi lain... antara komen2 yang depa bagi:
1) bagi saya, kalau kita dapat tengok dalam pendakian tadi macam2 masalah dan rintangan berlaku contohnya macam kasut tercabutla, penat mendaki etc... tapi akhirnya kita sampai ke matlamat pendakian kita yakni air terjun ni.. bila dah reach air terjun ni rasa penat lelah waktu mendaki tadi pun dah hilang sket.. samalah jugak dengan dakwah dan tarbiyah.. berada dalam jalan ni memang banyak gler rintangan, halangan (i.e nafsu,etc), tapi matlamat kita adalah syurga yang kenikmatannya dan keindahannya berlipat kali ganda nak dicompare dgn air terjun ni, even nak dicompare dgn keindahan2/kenikmatan2 kat dunia ni! makanya janganlah kita mudah berputus asa..
2) kalau kita tengok dari pendakian tadi, ada orang yang daya ketahanan dia tinggi sikit dari orang yang lain, so orang tu kurang bermasalah dalam mendaki, tapi ada jugak orang yang cepat semput ketika mendaki,mungkinlah sebab fitness dia kurang, tapi tanpa berputus asa akhirnya semua sama2 sampai di air terjun yang indah ni... samalah dalam perjalanan dakwah dan tarbiyah ni.. ada orang yang dapat sampaikan dakwahnya tanpa rintangan yang banyak, tapi ada orang yang banyak rintangannya sepanjang dia nak menyampaikan dakwah dia, tapi dia tetap tak berputus asa.. tapi.. akhirnya semua yang berusaha menyampaikan dakwah ni insyaAllah sama2 dapat mengecap kenikmatan syurga di akhirat kelak jika mereka ikhlas kerana Allah...insyaAllah~
3) erm menerusi jungle trekking ni, apa yg saya dpt adalah kita dpt tgk keindahan ciptaan Allah dan dpt relatekan dgn rahmat dan kasih sayangNya kpd kita.. cuba kawan2 tgk pada pokok2 kat hutan ni. Perasan tak pokok2 ni daun2nya semua tersusun satu2 yakni tak bertindih2 la.. cuba bayangkan kalau Allah susun daun2 pokok ni bertindih2, mcm mana daun2 tu nak dpt sumber cahaya? bila tak dpt sumber cahaya, makanya pokok2 akan mati la.. bila pokok2 mati, tak dpt la pokok nak bagi oksigen kat kita dan jugak makanan untuk manusia dan haiwan2.. betapa sayangnya Allah kpd kita, kita ja yg tak sedar ttg ni..

erm.. tu la antara comment2 yg diberi oleh candidate pada hari tersebut.. bagi saya sendiri, mmg bila dgr jawapan dr kawan2 saya tu rasa kagum dgn diorang.. masyaAllah.. sampai begitu sekali diorang dpt relatekn aktiviti mendaki tersebut dgn perjalanan hidup sebagai hamba Allah di dunia yg sementara ni...

Oleh itu nasihat saya kepada diri sendiri dan para pembaca sekalian.. pandanglah alam yang cantik ini bukan sekadar hiasan kecantikan dunia sahaja,, hanya sedap pada pandangan mata.. tapi lihatlah dengan hatimu..lihatlah hikmah disebalik kejadiannya.. pada setiap kejadian2 alam ini, terdapat tanda2 kewujudan dan tanda2 kekuasaan Allah.. semoga dgn melihat alam kejadian Allah ini termasuklah diri kita sendiri(juga ciptaanNya) kita sentiasa peka dan sedar atau sentiasa ingat bahawa Dialah Pencipta yang Maha Besar..tapi..walaupun Allah itu Maha Besar namun antara sifat2Nya jugak adalah Maha Pemberi Rahmat dan Maha Penyayang kepada hamba2Nya.. moga cerita ini ada manfaatnya.. insyaAllah~~~

0 comments: